De 5 meest opzienbarende trends in duurzaamheid

groene_trendNog niet zo lang geleden was bezig zijn met het milieu vooral iets dat werd geassocieerd werd met saaie figuren, een bepaald type sokken en weinig plezier in het leven. Dat zo’n beeld in korte tijd flink kan veranderen zien we anno 2014. Duurzaamheid heeft allang geen stoffig imago meer en is eigenlijk iets waar iedereen mee bezig hoort te zijn, zo vinden de meeste mensen. De ontwikkelingen volgen elkaar daarbij in razend tempo op, vandaar dat we de meest verrassende trends op het gebied van duurzaamheid eens even voor je op een rijtje zetten.

1: Elektrische auto’s in de hoogste versnelling

Zuinig rijden betekent niet langer van oplaadpunt naar oplaadpunt sukkelen in een slakkengangetje, maar kan tegenwoordig ook prima op de linker rijbaan. De accu’s van elektrische auto’s worden namelijk niet alleen steeds efficiënter waardoor ze het langer volhouden, maar fabrikanten ontwikkelen ook steeds sportievere modellen. De Tesla Model S is hier een bekend voorbeeld van, maar ook merken als BMW en Mercedes hebben inmiddels elektrische auto’s in de A-klasse op de markt gebracht.

2: Duurzaam begraven worden

Waarom stoppen met bijdragen aan een beter milieu als je er zelf niet meer bent? In Amerika is de zogenaamde ‘green burial’ al behoorlijk populair en de trend komt ook langzaamaan overwaaien naar Nederland. Een gewone begrafenis zorgt er bijvoorbeeld voor dat er jaarlijks wereldwijd zo’n 60.000 ton staal en 18,2 miljoen chemische balsemvloeistof de grond in gaat. Begraven worden in een kist van biologisch afbreekbaar karton of gedroogde bananenbomen is dan ook een zeer goed alternatief voor wie deze aarde met een groen geweten wil verlaten.

3: Zonne-energie in het donker

Tot nu toe had je niet zo veel aan zonnecollectoren zodra de zon onderging, in het donker valt er immers geen zonne-energie op te wekken. Vorig jaar zijn er in Amerika echter enkele nieuwe projecten opgestart die veel effectiever met de energie omgaan die de zon ons levert. Zo is er in het Amerikaanse Arizona een station geopend dat tot maar liefst zes uur na zonsondergang nog energie kan blijven leveren. Door een speciale techniek kan de straling van de zon gedurende deze tijd opgeslagen worden, waardoor er dus langer energie geleverd kan worden.

4: Made in Holland

Jarenlang was het voor veel bedrijven aantrekkelijk om de productie te verplaatsen naar landen waar de lonen een stuk lager lagen. De consument heeft inmiddels genoeg van deze goedkope massaproductie en wil meer waar voor zijn geld. Daar hoort in veel gevallen een interessant verhaal bij, waaruit men kan afleiden waar en hoe een product tot stand is gekomen. Lokale bedrijven winnen wat dat betreft dan ook steeds meer aan populariteit. Voorbeelden zijn de Stadsbakker uit Zwolle die het spelt voor zijn brood verbouwd op lokale stadsakkers of de groeiende aandacht voor lokale Nederlandse bierbrouwers.

5: Gebruiken in plaats van bezitten

Kun je je voorstellen dat je je spijkerbroek met vreemden zou delen? Misschien een wat vreemde gedachte, maar wel het idee dat ten grondslag ligt aan het Nederlandse Mud Jeans, waar je een spijkerbroek kunt leasen. Hoe zonde is het namelijk als je een dure spijkerbroek koopt waar je na één seizoen al weer op uitgekeken bent? Door je jeans te leasen kun je je garderobe lekker gevarieerd houden en beperk je de impact op het milieu enorm.