Juridische informatie voor consumenten

via: comercia.nl

via: comercia.nl

Iedereen heeft wel eens een juridische vraag na (online) aankopen. Een abonnement die stilzwijgend wordt verlengd, mag dat zomaar? Kun je nog af van je nieuwe energiecontract die een slimme telefonische verkoper je aanpraatte? De informatievoorziening in Nederland is goed en antwoord op veel van deze juridische vragen vind je online of bij verschillende instanties. Het is ook mogelijk gratis juridisch advies in te winnen met betrekking tot aankopen van producten en diensten.

Informatie via de overheid

Consumenten in Nederland worden door regels van de Nederlandse overheid beschermd en de overheid controleert niet alleen bedrijven, maar stelt ook veel informatie beschikbaar aan de consument over zijn rechten bij aankopen. Een voorbeeld daarvan is de website ConsuWijzer, het informatieloket voor praktische adviezen en informatie voor consumenten. Een andere instantie, waar je terecht kunt voor juridische vragen over problemen met producten en diensten is het Juridisch Loket. Zowel online als op één van de dertig vestigingen kun je antwoord krijgen op allerlei vragen, zoals over garantie of het ongedaan maken van een aankoop. Het Europees Consumenten Centrum geeft antwoord op juridische vragen bij aankopen binnen Europa en is in Nederland bereikbaar via het Juridisch Loket.

Andere instanties

Niet alleen de overheid geeft (gratis) juridisch advies en informatie. Een advocaat kan je ook juridisch advies geven en kan helpen bij de onderhandelingen met een bedrijf over een oplossing. Wanneer je een rechtsbijstandverzekering hebt, kan het zijn dat deze kosten worden vergoed. Leden van de Consumentenbond, kunnen gratis telefonisch advies krijgen over het kopen van producten of diensten. In sommige gevallen, bemiddelt de Consumentenbond ook in conflicten met fabrikanten en dienstverleners. Tot slot zijn er op internet verschillende websites die in specifieke gevallen informatie verstrekken en hulp verlenen. Een voorbeeld hiervan is de tool van lexxia waarmee consumenten hun abonnementen eenvoudig kunnen beheren en opzeggen. Het blijkt namelijk dat veel consumenten niet weten wat hun rechten en plichten zijn bij het afsluiten en opzeggen van abonnementen.